Didactische tips: met leerlingen aan leerdoelen werken - Bou-002

Bouwknoop: Buitendeuraansluiting - dorpel.

Leerplandoel

sla link op in klembord

Kopieer

"De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden".

Duiding:  "De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem" betekent dat leerlingen actief betrokken worden bij het bedenken en creëren van een manier om een specifiek probleem op te lossen.

Hoe kunnen de leerlingen aan de slag gaan met dit leerplandoel?

sla link op in klembord

Kopieer

Onderwerp of probleemstelling formuleren

sla link op in klembord

Kopieer

Het ontstaan van warmtelekken (koudebruggen) bij de bouwknoop buitendeuraansluiting dorpel.

Interdisciplinaire aanpak

sla link op in klembord

Kopieer

- Wetenschappen
Een woning is maar zo energiezuinig als zijn zwakste schakel. De zwakste schakels in een woning zijn de plaatsen waar verschillende constructieonderdelen samenkomen, namelijk de bouwknopen.
Volgens 1 van de 3 basisregels omtrent EPB- aanvaarde bouwknopen kan er met eenvoudig rekenwerk een EPB- aanvaarde bouwknoop ontworpen worden.

- Technologie:
 
Via een stappenplan kan een bouwknoop eenvoudig ontworpen worden. Zoals je ziet in onderstaande afbeeldingen als voorbeeld wordt er rekening gehouden met elk detail van de bouwknoop.

- Wiskunde:
 
Je kunt samen met de leerlingen de weg van de minste weerstand berekenen. Meer details hierover vind je in het filmpje.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Tot slot geven we je nog graag de link naar website bouwknopen mee.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio